החומש הראשון לפי החלוקה היהודית לסדרים:  |  רשימת תפוצה  |  יצירת קשר דרך האתר  |  יצירת קשר במייל  |  קישורים שימושיים  |  כתבו עלינו  |  תוכנה להמרה בין החלוקות  |  אודות  
 
תגובות: -1
צפיות: -1
 
 
מה הבעיות בחלוקת הפרקים הקיימת?מהם הערכים שחז"ל רצו ללמד אותנו, וכיצד זה בא לידי ביטוי בחלוקת הסדרים?מה מטרתו של החומש החדש?

חומש "שיבה לבצרון" סודר לפי חלוקה היהודית מתוך אמונה שהגיע העת להחזיר את כבוד התורה ולימודה למעמדה הראוי, ובכך לממש גם את קריאתו של הנביא זכריה: שׁוּבוּ לְבִצָּרוֹן אֲסִירֵי הַתִּקְוָה וכדברי רש"י: שובו לכוחכם ולכבודכם. חכמה בגויים תאמין, והרעיון לסדר מפתח לפסוקי התנ"ך ראוי הוא. אבל- תורה בגויים אל תאמין, וכואבת העובדה שאנו משתמשים ללימוד התורה במפתח הפרקים שמקורו זר. השקפת העולם של חז"ל, הערכים שרצו להדגיש, המידות הראויות והתנהגויות המצופות מעובד ה', מוטמעות בחלוקת הסדרים. וכן להיפך בחלוקת הפרקים. אביא לכך מספר דוגמאות: ראיה ספרותית או ראיה אמונית: בסדרת [פ"ש] מקץ סודרו הפרקים לפי התפתחות העלילה. זו ראיה ספרותית של הכתוב. לעומת זאת, ראשי הסדרים מדגישים שם, בעומק חשכת מצרים, את האמונה בה'. הפסוק בו פרעה מכיר לראשונה בהשראת רוח אלוקים באדם נקבע לראש סדר. וכך גם במקום בו מצהיר יוסף, מושל מצרים, על יראת ה' שלו, ובמקום בו מתפלל יעקב לה' לפני ירידת בנימין למצרים נקבעו ראשי סדרים. מריבות וסכסוכים או חמלת ה': בסדרת ויצא מדגישים ראשי הפרקים מתחים וסכסוכים: ותקנא רחל באחותה, ו- לקח יעקב את כל אשר לאבינו. לעומתם, ראשי הסדרים שם מדגישים את חמלת ה' על החלשים: וירא ה' כי שנואה לאה, ויזכור אלוקים את רחל. הטעמת רעיונות זרים: בסדרת כי תצא שבספר דברים ממשיכה המגמה של הדגשת הרוע אך שם ישנה מטרה נוספת. פרק כד פותח בגירושין ופרק כה פותח במריבה בין אנשים תוך השפלת אחד מהם. הסדרים, כמובן, מדגישים ערכים ומידות: סדר יט פותח במצווה לקיים התחייבויות וסדר כ פותח במצוות החמלה על העני על ידי הפקרת התבואה שנשכחה. כאמור, כוונה נוספת מוטמעת בראש פרק כד. שם נאמר בעל המגרש את אשתו לא יוכל להחזירה, גם אם ירצה, אם בינתיים נישאה לאחר. זו בדיוק טענת "בני ישראל החדשים". בנביאים ישנו ראש פרק נוסף שנקבע על מנת לחזק טענה זו. פרק ג בירמיה, המתחיל באמצע פרשה!, נקבע בפסוק: "לאמר הן ישלח איש את אשתו והלכה מאתו והיתה לאיש אחר, הישוב אליה עוד?! הלוא חנוף תחנף הארץ ההיא! ואת זנית רעים רבים! ושוב אלי?! נאם ה'." חמישה "אבות ערכים" שבחלוקה היהודית לסדרים: להבנתנו, הפסוק בראש סדר ה בספר ירמיה מלמד את חמשת אבות הערכים [על משקל אבות מלאכה] של כל סדרי התנ"ך. כִּי אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר שִׁמְעוּ בְקוֹלִי וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם וַהֲלַכְתֶּם בְּכָל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אֶתְכֶם לְמַעַן יִיטַב לָכֶם: ובלשון ימינו: שמיעה בקול ה', קבלת מלכות ה', ייעודינו כעם ה', הליכה בדרך ה', הבטחת הגמול הטוב. מסר זה נבחר כפתיחה להפטרת צו. חשוב להדגיש: חומש "שיבה לבצרון" לא בא לשנות את דפוס הקריאה בתורה הנהוג בקהילות ישראל מאות בשנים. בחומש זה נמצאת החלוקה היהודית לסדרים שמקורה קדום וקיימת בכתובים מזמן הגאונים. חומש זה מפרסם ומלמד חלוקה זו. ההצעה היא להשתמש בחלוקה זו כמפתח לפסוקי התורה והנ"ך. לסיום, אצטט מברכתו של זקן ראשי הישיבות, הרב אברהם צוקרמן אלינו: "נראה ורצוי שכל ילד מקטנותו ידע את חלוקת התורה כפי שהיה נהוג בארץ ישראל... וברוך יהיה כל המכניס חמישה חומשי תורה אלו לביתו." בתפילה שיהיו אמרינו לרצון ושנזכה לראות בעיננו בשיבת ה' ברחמים לציון. אמן. בצלאל אריאל, בית אל. 0545919622, beariel@gmail.com