החומש הראשון לפי החלוקה היהודית לסדרים:  |  רשימת תפוצה  |  יצירת קשר דרך האתר  |  יצירת קשר במייל  |  קישורים שימושיים  |  כתבו עלינו  |  תוכנה להמרה בין החלוקות  |  אודות  
 
תגובות: -1
צפיות: -1
 
 
זכינו להוציא לאור חמישה חומשי תורה המחולקים לפי סדרי קריאת התורה כמנהג ארץ ישראל הקדום. לצערנו, החלוקה לפרקים הנמצאת בחומשים איננה ממקור יהודי. כתוצאה מכך חלוקה זו מלאה בשיבושים של תוכן ושל אמונה. חלקם בשוגג וחלקם במזיד. לקריאת הכתבה לחצו כאן

בפעם הראשונה בישראל – חומש עם החלוקה היהודית לסדרים זכינו להוציא לאור חמישה חומשי תורה המחולקים לפי סדרי קריאת התורה כמנהג ארץ ישראל הקדום. לצערנו, החלוקה לפרקים הנמצאת בחומשים היא ממקור נוכרי. כתוצאה מכך חלוקה זו מלאה בשיבושים של תוכן ושל אמונה. חלקם בשוגג וחלקם במזיד. יחודו של חומש "שיבה לבצרון" הוא בחלוקה היהודית לסדרים של פסוקי התורה. המצב המצער היום, בו התורה והתנ"ך כולו, מחולקים על פי חלוקה שהכניסו לא-יהודים, גם הוא תוצאה של הגלות בה היינו בזמן המצאת הדפוס לפני כ-500 שנה. התהליך מתואר בספר התודעה. [עמוד שנא, "על חלוקת התנ"ך ל'קאפיטלים' ] את שם החומש "שיבה לבצרון" קבענו לאור דברי הנביא זכריה: שׁוּבוּ לְבִצָּרון אֲסִירֵי הַתִּקְוָה גַּם-הַיּום מַגִּיד מִשְׁנֶה אָשִׁיב לָךְ: ופירש רש"י: שובו לבצרון - "לכחכם ולכבודכם". גדולי ישראל מחזקים ומברכים הרב יהודה קרויזר כתב: "בהוצאת חמישה חומשי תורה במתכונתם החדשה יש נדבך נוסף בגאולת ישראל ובחזרתו למסורת אבותיו. יה"ר והקב"ה יצליח דרכך.." הרב זלמן מלמד כתב: "בזה הנני לברכך על היוזמה החשובה... על הרצון לטהר את כתבי הקודש מיד זרים שנגעה בו.." הרב יעקב מדן כתב: "חלוקת הפסוקים ונתינת מספר לפסוקים עפ"י חלוקת הפרקים השתרשה בלימודנו בשל קבלת תכתיב החלוקה הנוצרי. ..אינה פותרת את בעית החלוקה לפרקים שלעיתים היא טובה, לעיתים סבירה, לעיתים בלתי מתקבלת על הדעת ונובעת מחוסר הבנת המקראות, ולעיתים יש בה יסודות נוצריים ואנטישמיים. בכל מקרה, היא אינה החלוקה המקובלת במסורת הקריאה הארצ-ישראלית העתיקה. הרעיון לחדש את החלוקה הארצ-ישראלית.. הוא רעיון נועז וקשה ליישום... אך כל רעיון נועז שיש מאחוריו.. מסירות נפש עשוי יום אחד להצליח, ובעיקר כשמדובר ברעיון חשוב ונכון." הרב שלמה אבינר כתב: "יישר כוח .. על היוזמה החשובה.. וכבר קראו גדולים לסדר מחדש על פי חלוקה יהודית.." והרב דב ליאור כתב: "אני קורא בזה לכל המחנכים ואוהבי תורתנו, ליתן יד ליוזמה ברוכה זו עד שנזכה וכל הציונים בכל ספרי התלמוד והנילווים אליהם יהיו לפי הסדרים היהודיים בלבד." גדולי ישראל בדור הקודם מתייחסים לנושא גם גדולי ישראל בדור הקודם בירכו על רעיון זה. תנ"ך הוצאת קורן שיצא לאור מספר שנים לאחר תקומת מדינת ישראל וצירף את סימני הסדרים קיבל את ברכתם של גדולי ישראל. הרב משה פיינשטיין זצ"ל כתב אליהם: "הנה ראיתי את התנ"כ .. וגם סימני הסדרים שלא נדפס כן עד עתה... ולכן מן הראוי שיהיה בכל בית תנ"כ כזה וכן בכל ביהכ"נ וביהמ"ד ובפרט שנדפס ע"י פועלים שומרי תורה.." והרב צבי פסח פראנק זצ"ל כתב אליהם: "שמחתי על הבשורה.. גם הרעיון לסדר את הפתוחות והסתומות כפי המקובל במקורות המסורתיים וכמו כן להוסיף את מספרי הסדרים החסרים בכל המהדורות ראוי לברכה. והרי הם והם הפרקים שלנו הידועים לנו מפי הקבלה.." בשנת תשמ"ט הוציא בלונדון הרב משה אליעזר פוזנא חומש ללא החלוקה לפרקים. גם אותו בירכו גדולי ישראל. הרב שמואל הלוי ואזנר כתב לו: "והדבר קרוב לנו להדפיס חומשים כמקורם שניתנו בסיני.." והרב יעקב קמינצקי כתב: "וגם אני מסכים לכל הנ"ל.." מעלות חומש "שיבה לביצרון": המעלה המהותית עבורה הוצאנו חומש זה היא השימוש בחלוקה היהודית של התורה! בנוסף, הפרשיות הפותחות, הפתוחות והסתומות נספרו גם הן. [ראה בדף לדוגמא מתוך החומש] המרווחים בין המילים, בתוך כל שורה ושורה בפני עצמה, הם לפי טעמי המקרא. עיצוב זה מסייע רבות בהבנת הפסוקים. זוכים אנו לחיות בדור של גאולה וקיבוץ גלויות ולכן סימנו את העליות לתורה לפי רוב המנהגים. לפי המנהג המשותף לעדות המזרח, האשכנזים, והתימנים בנוסח השאמי, והוספנו גם את העליות לפי הנוסח הבלדי. מחיר החומש נקבע ל- 40 ₪ [לא כולל דמי משלוח] תבורכו מפי עליון, בצלאל אריאל 0545-919622 beariel@gmail.com לפרטים ולרכישת החומש